Hop til indholdet.

Kamp eller konstruktiv konflikthåndtering?

Jeg må indrømme, at jeg er én af dem, der sidder fascineret og følger konflikten imellem Venstre og Konservative i forbindelse med Landbrugspakken.

What a battle!

Hvem vinder?

Hvad sker der med den, der blinker først?

Samtidig med at det er et fascinerende spil, er det også en interessant – og klassisk – ledelsesudfordring.

For hvad er det, der gør at mennesker nogen gange – ikke bare i det politiske liv, men også alle andre steder – hellere vil ”dø” end give sig?

For hånden på hjertet. Det hænder jo også på mange almindelige arbejdspladser og i mange ledelseslokaler, at uenigheder går i hårdknude og forhindrer det konstruktive samarbejde, der er nødvendigt for at lykkes med virksomhedens målsætninger og varetage kundernes tarv.

Hvad er det, der foregår?

Konsulenthuset ReCome, der uddanner folk til at mediere konflikter og  arbejder med følgende forklaringsmodel:

Konflikttrappen

Der opstår ikke pludseligt en kamp på liv eller død. Det udvikler sig trinvist. Nogle gange langsomt, nogle gange hurtigt, nogle gange i besynderlige ryk. Men det udvikler sig.

Trin 1 – 3, hvor konflikten handler om selve uenigheden:

1. Uenighed om bolden
2. Skænderi – den anden har skylden
3. Problemet vokser – man begynder at undgå hinanden

Trin 4 – 9, hvor konflikten handler om relationen:

4. Man skaber alliancer og forbereder angreb – taler om og ikke med hinanden
5. Man må IKKE tabe ansigt – man stoler ikke på hinanden. Overhovedet!
6. Trusler – ser modparten som en fjende
7. Ødelæggelse – De der ikke er med mig er imod mig
8. Eliminering – åben krig
9. Point of no return – hellere dø end give sig

Kan du genkende noget?

Som oversigten indikerer, er der mange muligheder for at stoppe op og gøre noget for at vende om. Og det er der heldigvis mange, der gør. Men jo længere op, man er kommet, jo sværere er det at stoppe op, erkende den ødelæggende udvikling og række hånden ud

Muligheden er også, løbende at arbejde åbent med reaktionsmønstre og stimulere en konstruktiv uenighed i jeres dialoger inden konflikterne eskalerer. Så man er klar til at håndtere de små uenigheder inden, de bliver for store.

Hvad gør I?

Kilde: Indlæg af Helene Aalling på LinkedIn, Pulse den 25. februar 2016